Užduotys Vaikams Gamtoje

Atrodo, kad šiais laikais vaikus išvesti į lauką pakvėpuoti grynu oru yra vis sunkiau. Sparčiai tobulėjant informacinėms technologijoms vaikai veiklos susiranda prie kompiuterio, telefono ir televizoriaus. Atrodo, kad ir mes vis dažniau bijome leisti savo vaikus į lauką, ypač kai yra šaltas oras, bijodami, kad jie gali susirgti. Tačiau šios veiklos, kurios gali būti atliekamos tiesiog jūsų namų kieme, yra puikus būdas paskatinti leistis į lauką su vaikais! Tyrinėkite, atraskite naujų dalykų gamtoje, kūrybiškai naudokitės ja ir tiesiog linksminkitės!

Veiklų su vaikais gamtoje sąrašas:

1. Sodo augalų identifikavimas:

Ar jūsų vaikai gali rasti penkių skirtingų rūšių augalus? Arba tris skirtingas gėlių rūšis? Ar jie gali pasakyti jų skirtumus? Pagalvokite apie lapų ar žiedlapių spalvas, šakų ar stiebų formas ir jų aukštį. Ar jie gali rasti apskritimo, trikampio ar kitos formos daiktą kieme? Kad būtų dar sunkiau, iš popieriaus lapo iškirpkite figūras ir paprašykite vaikų, kad jie priderintų formą prie kažko gamtoje. Raskite ryškiaspalvius namų apyvokos daiktus ir leiskite vaikams rasti natūralių tokių spalvų daiktų.

2. Kempingas kieme:

Pastatykite palapinę kieme ir praleiskite nakvynę – tai puikus būdas savo erdvę (net ir nedidelę) paversti nauju ir įdomiu nuotykiu. Vakarą praleiskite kartu gamindami vakarienę stovyklaujant ir pasakodami istorijas.

3. Menas kieme:

Padarykite kartoninius paveikslų rėmus, tada paprašykite vaikų surinkti daiktus, kuriuos jie norėtų įdėti į vidų, kurdami meno kūrinius. Neturite kartono? Iškirpkite dribsnių dėžutę arba suklijuokite kelis laikraščius, kad padarytumėte rėmelį. Būtinai nustatykite gaires, kad jie turėtų rinkti tik tuos dalykus, kurie yra ant žemės, ir neturėtų rinkti nieko, kas auga. Kitam iššūkiui liepkite savo vaikams rinkti tik žalios spalvos daiktus, tada geltonos, tada raudonos ir pan. Kodėl kai kurias spalvas lengviau rasti? Tai puikus metas pakalbėti apie metų laikus. Jei tai darytumėte žiemą, kokias spalvas galėtumėte rasti? O kaip ruduo? Paprašykite vaikų sudėti savo gamtos radinius rėmuose kaip gamtos sceną, koliažą ar mozaiką. Skatinkite juos leisti savo vaizduotei vadovauti rankomis kuriant!

4. Kiemo ekosistema:

Pasiimkite baltą arba šviesios spalvos paklodę į lauką ir padėkite ant žemės, po medžiu. Taip pat galite naudoti rankšluosčius ar senus marškinėlius. Švelniai pakratykite šakas, kad pamatytumėte, kas išeis. Ar yra sėklų? Yra lapų? Ar yra žiedadulkių? Ar yra šakų? Kaip manote, kodėl vienoje vietoje nukritusių daiktų yra daugiau nei kitoje? Tai puiki proga pakalbėti apie metų laikus. Jei tai padarytumėte rudenį, kas nukristų ant paklodės? Kai ant lapo turėsite mažą krūvą daiktų, pabandykite iš jų pastatyti nedidelį pasakų ar nykštukų namą. Pasirinkite medį, į kurį atremsite namą, o namui naudokite pagaliukus, akmenis, lapus ir samanas.

5. Atraskite gyvenimą kieme mikrožygiu:

Mikrožygio metu vaikai gali apsimesti mažais ir tyrinėti ekosistemą: biologinę gyvų būtybių bendruomenę, sąveikaujančią su aplinka, šiuo atveju – jūsų kiemu. Sukurkite apskritą buveinę kur nors kieme, naudodami lanką ar virvelę. Paprašykite šeimos narių apsupti mikroekosistemą ir nurodyti viską, ką mato. Tikslas yra ne nueiti toli, o apžiūrėti savo kiemą „mikro“ lygyje. Sutelkite dėmesį į gyvenimą, kuris gyvena po akmenimis, rąstais, žolėje ir po mūsų kojomis. Leiskite vaikams apsimesti, kad jie yra skruzdėlės, ir paskatinkite juos susitraukti ir priartėti prie žemės tyrinėti! Aptarkite, kaip svarbu naudoti visus penkis pojūčius ieškant smulkmenų.

6. Kiemo tapyba:

Naudodami akvareles ar bet kokius dažus ir popieriaus lapus, paprašykite vaikų išsirinkti sceną kieme ir nupiešti. Iššūkiui leiskite jiems pabandyti piešti jį užmerktomis akimis! Kokius ryškiausius dalykus jie prisimena apie vietovę? Ar tai aukšti medžiai? Įnirtingos voverės? Pūkuoti debesys? Kai jie baigs tapyti, paprašykite juos atiduoti kam nors kitam ir atspėti, kurią kiemo dalį nutapė. Jei turite akrilinių dažų, galite apsvarstyti galimybę nupiešti šedevrą ant akmens. Kai jis išdžiūsta, paskatinkite vaikus juos pastatyti lauke, kieme ar sode, kad bet kada galėtų aplankyti savo paveikslą.

7. Orų stebėjimai ir gamtos žurnalai:

Leiskite vaikams 10 minučių kasdien tuo pačiu metu išsinešti užrašų knygelę ar žurnalą į lauką. Galite padėti jiems padaryti paprastą naminį žurnalą:

  • Sulenkite kelis popieriaus lapus per pusę, kad padarytumėte knygelę;
  • Pramuškite skylutes išilgai „knygos“, kurioje yra sulenkimas;
  • Naudokite verpalus, kad surištumėte žurnalą. Vietoj jų taip pat galite naudoti kabes.

Nurodykite vaikams, kad jie kiekvieną dieną savaitę stebės vieną konkrečią sritį ir fiksuos tai, ką mato, girdi ir užuodžia. Pirmiausia leiskite jiems prognozuoti, pavyzdžiui: Kokios spalvos bus dangus, kai bus saulėta? Kada išgirs daugiausia paukščių? Kaip kvepės iškart po lietaus? Kiekvieną dieną tuo pačiu metu išveskite savo vaikus į lauką, kad jie užfiksuotų, kas vyksta. Jie gali sutelkti dėmesį į orą, spalvas, gyvūnus ar bet ką, ką nori. Savaitės pabaigoje paprašykite savo vaikų stebėti, kas pasikeitė arba liko nepakitę. Pavasaris yra puikus metų laikas tai padaryti, nes jis taip greitai keičiasi!

8. Kieme šviesos ir šešėlių stebėjimas:

Praleiskite dieną kalbėdami apie šešėlius. Paklauskite savo vaikų: jei žiūrite į lygų plotą, kuriame nieko nėra, ar yra šešėlių? Nėra, nes šešėliams egzistuoti reikia dviejų dalykų: šviesos šaltinio ir objekto. Šešėlis iš tikrųjų yra šviesa, kurią blokuoja objektas! Atlikite eksperimentą: paprašykite, kad kas nors pakeltų žibintuvėlį, tada atsistokite priešais jį. Ar matai šešėlį ant žemės? Tai šviesa, kurią blokuoja jūsų kūnas. Kokį gamtos šviesos šaltinį gali įsivaizduoti vaikai? Kas valandą išeidami į lauką tuo pačiu metu, paprašykite vaikų stebėti, kaip per dieną keičiasi šviesa ir šešėliai. Paprašykite jų padėti savo mėgstamą žaislą ant žemės lauke. Kaip jo šešėlis keičiasi kaskart jiems išėjus į lauką? Ar jie pastebi, kad ryte ir po pietų saulė yra kitoje vietoje?